کسب و کار

درک ریسک کسب و کار

درک ریسک کسب و کار

در حالی که فکر ریسک تجاری ممکن است فلش بک هایی از تام کروز در حال رقصیدن در اتاق نشیمن به “راک اند رول دوران قدیم” با لباس زیر بیاورد، کارآفرینی می تواند کسب و کار خطرناک باشد. . 

What is business risk

اما شانس گرفتن یک جنبه اجتناب ناپذیر از راه اندازی و اداره یک کسب و کار است. برای بنیانگذاران و مدیران باتجربه به طور یکسان، درک انواع ریسک های تجاری و ابزارهای یادگیری برای ارزیابی و مدیریت ریسک، اطمینان حاصل می کند که عملیات شما روان است. 

ریسک تجاری چیست؟

ریسک کسب‌وکار به عوامل داخلی و خارجی اشاره دارد که می‌تواند سود شرکت را کاهش دهد یا منجر به شکست آن شود. 

هیچ کسب و کاری بدون ریسک نیست. از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های چندملیتی در هر صنعتی که قابل تصور است، همه شرکت‌ها در معرض تهدیداتی هستند که می‌تواند به موفقیت آنها آسیب برساند. 

زمانی که دیوید لی کیم، یکی از بنیانگذاران آژانس بازاریابی Omniscient Digital، شرکت خود را راه اندازی کرد، تیم او با شعار “ایمان، نه ترس” عمل کرد. تیم او به جای تمرکز بر ترس، تصمیم گرفتند به خودشان ایمان داشته باشند تا همه چیز را بفهمند و هر مانعی را که پیش می‌آمد برطرف کنند.

در حالی که نمی توانید احتمال خطر را از بین ببرید، می توانید اقداماتی را برای کاهش حضور یا تأثیر آن بر تجارت خود انجام دهید. 

انواع خطرات تجاری

کارآفرینان باید عوامل بی‌شماری را در نظر بگیرند، از خطرات امنیت سایبری و محیطی گرفته تا خطرات عملیاتی و اعتباری. در اینجا 10 خطر مهمی که باید به آنها توجه کنید آمده است.

نمونه هایی از ریسک های تجاری

1. خطر امنیت سایبری 

محافظت از کسب و کار شما در برابر هکرها به طور فزاینده ای حیاتی شده است. بر اساس 2021 نظرسنجی، امنیت سایبری به عنوان ریسک اصلی برای کسب و کارها در سطح جهانی رتبه بندی شده است. محافظت از امنیت سایبری در برابر خطرات یا خطرات بیشتر از امنیت سایبری طیف گسترده ای از حملات اینترنتی 

تکنیک‌های پیشگیری بالقوه عبارتند از hent=”_noopener”>hent=”_noopener”> حفاظت و آموزش کارکنان 

نمونه‌هایی از خطرات امنیت سایبری عبارتند از: 

  • حملات فیشینگ
  • بدافزار و باج افزار 
  • گذرواژه‌های ضعیف 

2. خطر قانونی و انطباق

خطرات قانونی و انطباق بالقوه جریمه‌های قانونی است که ممکن است باعث زیان مالی یا مادی شود. ناتوانی یک شرکت در پیروی از قوانین، مقررات یا بهترین شیوه‌های صنعت می‌تواند آن را در معرض دعاوی قضایی یا از دست دادن یکپارچگی با مشتریان قرار دهد. 

نمونه‌هایی از خطر قانونی و انطباق عبارتند از: 

  • جمع آوری داده و نقض داده
  • قراردادهای ناکافی برای کارمندان یا تامین کنندگان
  • انطباق با قانون

3. ریسک استراتژیک

ریسک‌های استراتژیک زمانی ظاهر می‌شوند که یک کسب‌وکار یک استراتژی تجاری نادرست را اتخاذ کرده باشد. این یک تهدید برای توانایی یک کسب و کار برای اجرا است و اغلب محصول جانبی استراتژی یا اهداف نادرست یک سازمان است. 

مثال‌ها عبارتند از: 

  • تغییرات در رهبری ارشد
  • معرفی محصولات یا خدمات جدید
  • گسترش های جغرافیایی

4. خطر محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)

محیط‌زیست، اجتماعی و حاکمیت یا به‌طور خلاصه ESG، توجه شرکت به پایداری و حکمرانی خوب در کنار انگیزه‌های مالی هنگام تصمیم‌گیری تجاری است. 

علاقه به خطر ESG به سرعت در حال افزایش است. بر اساس نظرسنجی سال 2021 توسط Deloitte، 47٪ از پاسخ دهندگان گفتند که خطر آب و هوا و مسئولیت اجتماعی یک اولویت بسیار یا بسیار بالا برای مشاغل آنها خواهد بود. 

نمونه‌هایی از خطر ESG عبارتند از: 

  • انتشار، تصفیه فاضلاب، و زباله
  • تأثیر اجتماعی محصولات و خدمات
  • اخلاق کسب و کار (به عنوان مثال، رفتار با کارگران کارخانه، تأثیر بر جوامع اطراف)  

5. ریسک شهرت

در حالی که خطرات دیگر ممکن است بر شهرت تأثیر بگذارد، reational” target=”noopenerخطر است زمانی اتفاق می افتد که یک کسب و کار نتواند انتظارات ذینفعان خود را برآورده کند. نتیجه یک تصور منفی است که می تواند به سرمایه گذاران، کارمندان، مشتریان و عموم مردم منتقل شود. 

نمونه‌هایی از ریسک شهرت عبارتند از: 

  • رفتار نادرست در محل کار (به عنوان مثال، رسوایی تبعیض در استخدام) 
  • محصولات و خدمات با کیفیت پایین
  • مهلت مقرر برای ارائه محصولات یا خدمات وجود ندارد

6. ریسک عملیاتی

ریسک‌های عملیاتی از فرآیندهای داخلی، افراد و سیستم‌های ناکارآمد یا ناموفق ناشی می‌شوند که عملکرد شرکت را مختل می‌کنند. همچنین ممکن است ناشی از رویدادهای خارجی باشد که مانع از توانایی یک کسب و کار برای عملکرد می شود.  

تأثیر ریسک‌های عملیاتی، از فراخوان محصول تا پیکربندی مجدد زنجیره‌های تامین، گسترده است. 

مثال‌ها عبارتند از: 

  • آموزش ناکارآمد کارکنان
  • مشکلات مربوط به فناوری اتوماسیون (رباتیک، هوش مصنوعی، ماشین آلات جدید و غیره) 
  • بلایای طبیعی یا وضعیت اضطراری

7. ریسک منابع انسانی

این شامل ضرر و زیان یک سازمان است که ناشی از مدیریت ناکافی افراد، رفتار کارکنان، و شیوه‌های استخدام و اخراج است. از فرهنگ شرکت شما گرفته تا تعادل بین کار و زندگی کارکنان، ریسک منابع انسانی می تواند از نظر احساسی باردار شود و باید جدی گرفته شود. 

مثال‌ها عبارتند از: 

  • بی توجهی و سهل انگاری مدیریت
  • آزار و اذیت در محل کار
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر

8. ریسک مالی

ریسک مالی به توانایی کسب و کار شما برای مدیریت بدهی و انجام تعهدات مالی اشاره دارد. این نوع ریسک معمولاً به دلیل بی ثباتی های اقتصادی، زیان در بازار مالی، یا تغییرات قیمت سهام، ارز و نرخ بهره به وجود می آید. از پیش بینی خطرات مالی استفاده کنید. 

مثال‌ها عبارتند از: 

  • نوسانات بازار سهام به دلیل تغییر در صنعت، تحولات نظارتی یا اقتصادی
  • پیش‌فرض وام
  • مشکلات جریان نقدینگی (به عنوان مثال، خرید بیش از حد محصولات، عدم آمادگی برای فصلی بودن) 

9. ریسک رقابت

رقبای صنعتی ممکن است مانع رشد و موفقیت شرکت شما شوند یا مانع آن شوند. یک بازار عادی است، اما شما بخش سالمی از بازار هستید

مثال‌ها عبارتند از: 

  • رقیب قیمت شما را پایین می آورد
  • رقابت بر سر منابع
  • رقابت بر سر علائم تجاری، اختراعات، یا سایر مالکیت های معنوی

10. خطر فیزیکی

دارایی‌های فیزیکی یک شرکت نیز خطراتی را به همراه دارد. خطرات فیزیکی شامل تهدیداتی برای ساختمان‌ها، تجهیزات و کالاهای شما می‌شود که می‌تواند برای کسب‌وکارتان زمان، هزینه و حتی اقدام قانونی برای جایگزینی و رفع آن هزینه داشته باشد.

مثال‌ها عبارتند از: 

  • آتش سوزی یا سیل
  • سرقت و خرابکاری
  • آسیب وارده به تجهیزات کارمند

ریسک‌ها را در کسب‌وکار ارزیابی و مدیریت کنید

تأثیر ریسک‌های تجاری می‌تواند دامنه وسیعی داشته باشد، از یک ناراحتی کوچک تا زیان‌های قابل توجه یا حتی بسته شدن. اجرای ارزیابی ریسک و فرآیند کاهش به اطمینان از موفقیت بلند مدت شرکت شما کمک می کند.

یک استراتژی مدیریت ریسک خوب به شما کمک می‌کند تا نتایج بالقوه یک ریسک را اندازه‌گیری کنید و برای اجتناب از دام‌ها، تصمیمات تجاری هوشمندانه بگیرید.  

در حالی که هیچ استراتژی یکسانی برای ارزیابی ریسک وجود ندارد، این فرآیند شش مرحله ای را در نظر بگیرید تا به شما در شروع برنامه ریزی برای مدیریت ریسک کمک کند. 

مرحله 1: شناسایی

ریسک‌های بالقوه‌ای را که بیشتر مرتبط با کسب‌وکار شما هستند، شناسایی کنید. برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه کوچک هستید و از آن استفاده می کنید، شاید خطرات فیزیکی بزرگترین نگرانی شما باشد. اما اگر یک شرکت نرم افزاری چند ملیتی را اداره می کنید، خطرات امنیتی بسیار تهدید کننده تر هستند. 

درمورد تمام خطراتی که کسب و کار شما با آن مواجه است یا ممکن است با آن مواجه شود فکر کنید و آنها را مستند کنید. 

مرحله 2: اولویت بندی

روشی ایجاد کنید که به شما کمک می کند تأثیر احتمالی خطراتی را که شناسایی کرده اید پیش بینی کنید. اگر یکی از اعضای تیم شما دچار یک کلاهبرداری فیشینگ شود، آیا کسب و کار شما منابعی برای حل این مشکل در حین ادامه فعالیت خواهد داشت؟ اگر یک رقیب ظاهر شود و همان محصولات یا خدمات را با قیمت پایین‌تری ارائه دهد، چه؟ 

مرتبط کردن هر ریسک با یک نتیجه مالی پیش‌بینی‌شده به شما کمک می‌کند تأثیر آن را درک کنید و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید روی کدام حوزه‌ها تمرکز کنید. 

مرحله 3: ارزیابی

آسیب‌پذیری‌های فعلی کسب‌وکارتان را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید؛ با ابزارهای زیر شروع کنید.  

  1. SWOT-analysis”>SWOTSOTSENDA برای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها. برای استفاده از این ابزار برای ارزیابی ریسک، حوزه ای از ریسک مانند منابع انسانی را شناسایی کنید. سپس، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای سازمان خود را در آن حوزه ریسک ترسیم کنید، که به شما کمک می کند تا روی آنچه باید کار کنید پیدا کنید. 
  2. تحلیل علت ریشه< /a>: روشی برای شناسایی دلیل اساسی یک مشکل، اگر مشکلی را تجربه می کنید، اما از علت آن مطمئن نیستید، این چارچوب مفید است. برای شروع، علائم مشکل و علل احتمالی خود را فهرست کنید. سپس عوامل مؤثری را که ممکن است بر مشکل تأثیر بگذارند، اما علت اصلی نیستند، جدا کنید. از این اطلاعات برای نوشتن بیانیه مشکل و علت اصلی استفاده کنید. 
  3. احتمال و ماتریس تاثیر: این ماتریس یک روش ارزیابی کیفی است که دو عنصر ریسک را در یک شبکه ترسیم می کند، احتمال و تاثیر. برای هر منطقه خطر، می‌توانید احتمال وقوع رویدادهای خاص را پیش‌بینی کنید، همراه با شدت آن رویدادها تا ریسک‌ها را به دسته‌های کم، متوسط ​​و پرخطر طبقه‌بندی کنید.

    به عنوان مثال، شاید به ندرت مجبور شوید با آن مقابله کنید. قراردادهای قانونی و کار در یک صنعت با چشم انداز نظارتی ساده. خطرات انطباق قانونی یک احتمال نادر و تأثیر جزئی خواهد داشت. بنابراین، انطباق قانونی کم خطر است.

    با این حال، جریان نقدی از لحاظ تاریخی یک چالش بوده و برای کسب و کار شما از اهمیت بالایی برخوردار است. این ریسک می تواند یک رتبه احتمال احتمالی و تاثیر عمده دریافت کند. در این صورت جریان نقدی با ریسک بالایی همراه خواهد بود.

مرحله 4: مانیتور

برای هر ریسک، اطمینان حاصل کنید که مدیری وجود دارد که می‌تواند روی تهدید تمرکز کند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. این می تواند یک رهبر در تیم باشد که ریسک تجاری خاصی را متحمل می شود. 

اگر منابع دارید، می‌توانید یک رئیس بخش ایجاد کنید که مسئول مدیریت ریسک است، مانند افسر ارشد ریسک. این تیم می‌تواند استراتژی تحمل ریسک شرکت را ایجاد کند، تکنیک‌های مدیریت ریسک را بررسی و تأیید کند، و پیگیری کند تا مطمئن شود هر تیم در مسیر درست قرار دارد. 

صرف نظر از اینکه چه کسی مسئول نظارت بر عملکرد ریسک است، ریسک های خود را به معیارهایی تقسیم کنید که می توانید اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، مشارکت و رضایت کارکنان می تواند معیار اصلی برای ریسک های منابع انسانی باشد. جبران انتشار می تواند یک معیار اصلی برای خطرات ESG باشد. و پول نقد موجود می تواند معیار اصلی برای ریسک های مالی باشد. 

مرحله 5: کاهش

پس از استقرار سیستم‌های ارزیابی و نظارت، تکنیک‌های کاهشی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن شرکت در معرض تهدیدات در نظر بگیرید. اهرم هایی را که می توانید برای مدیریت هر ریسک بکشید شناسایی کنید و به طور سیستماتیک از آنها برای کاهش قرار گرفتن در معرض خطر در طول زمان استفاده کنید. 

در اینجا چند نمونه از کاهش ریسک در عمل آورده شده است. 

خطر: معرفی محصولات یا خدمات جدید
استراتژی کاهش: برای هر محصول یا خدمات ارزش پیشنهادی واضحی ایجاد کنید تا از جایگزینی محصول یا خدمات فعلی خود جلوگیری کنید.< /p>

خطر: از دست دادن مهلت‌های زمانی برای ارائه محصولات یا خدمات.
استراتژی کاهش: انتظارات تحویل را از قبل در طول فرآیند خرید تنظیم کنید و هرگونه تاخیر احتمالی را فعالانه با مشتریان خود در میان بگذارید.

خطر: مشکلات جریان نقدینگی 
استراتژی کاهش: یک صندوق اضطراری تجاری ایجاد کنید تا در صورت تغییر در شرایط بازار، کسب و کار خود را حداقل به مدت 12 ماه ادامه دهید. 

مرحله 6: ارزیابی

در برخی موارد، هنگامی که استراتژی‌های خود را تنظیم کردید، تا زمانی که لحظات بحرانی رخ ندهد، نمی‌دانید که آیا کار شما نتیجه داده است یا خیر. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما قادر به رقابت با یک شرکت جدید یا راه اندازی خط تولید جدید نیست، روش های کاهش ریسک شما را شکست داده است. 

با این حال، مدیریت ریسک نمی تواند یک استراتژی تنظیم و فراموش کردن آن باشد. شناسایی مستمر اولویت‌های ریسک، راه‌اندازی تلاش‌های کاهش و ردیابی شاخص‌های عملکرد به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های کاهش ریسک خود را ارزیابی و تنظیم کنید. 

همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، خطراتی که با آن مواجه می شوید نیز متحول خواهد شد. مراقب تحولات بازار خود باشید، مانند رفتار خریدار و تحقیقات رقبا. برنامه ریزی مالی سالانه می تواند الهام بخش فرصت های جدید باشد، اما همچنین مستلزم استراتژی های کاهش ریسک جدید است. انجام ارزیابی و مدیریت ریسک به صورت مستمر به سازمان شما کمک می کند تا از منحنی ها جلوتر بماند. 

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا